19 квітня Верховна Рада України прийняла у першому читанні законопроект 5448-д «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції». На відміну від чинного в Україні закону «Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини», новий законопроект покликаний нарешті ввести ефективну систему регулювання ринку органічної продукції.

 

Ольга Трофімцева, заступник Міністра аграрної політики та продовольства України з питань європейської інтеграції

 



Я хочу підкреслити, що це євроінтеграційний законопроект, який наближує наш ринок органічної сільськогосподарської продукції, систему регулювання, державного контролю в цій галузі до європейських стандартів, до тих рамкових умов, які прийняті в ЄС. А відповідно, робить цей сектор більш конкурентно спроможним не тільки на європейському ринку, але й в глобальному вимірі.

Читайте: Основи органічного виробництва: на що звернути увагу?

Адже ми бачимо Україну світовим органічним хабом. У нас для цього є абсолютно усі передумови. Органічне агровиробництво є одним з підсекторів, який має надзвичайний потенціал, аби рухати не тільки АПК України, але й в цілому всю економіку вперед.
Застаріле законодавство, яке на сьогодні діє в Україні в галузі органічного агровиробництва, обігу органічних продуктів харчування, дуже погано захищає споживачів. Так звані «Підприємці» або ж шахраї використовують прогалини в законодавстві і продають під вивіскою органічної продукції будь-що, — говорить заступник Міністра аграрної політики та продовольства України з питань європейської інтеграції Ольга Трофімцева.

 

Органічний ринок в Україні: коротко в цифрах
Площі органічних земель та кількість операторів*

Площа с/г земель з органічним статусом — 289 551 га;

Площа с/г земель перехідного періоду — 91 622 га.

Загальна кількість операторів ринку (органічних і перехідного періоду) — 426, в тому числі 294 с/г виробники.

Загальна кількість органів сертифікації в рамках даного моніторингу — 19.

*станом на 31.12.2016 р. Дані Офісу підтримки реформ при Міністерстві аграрної політики та продовольства України

Експорт органічної продукції

Основна органічна продукція, що експортується з України — це зернові, олійні, та бобові культури, дикорослі ягоди, гриби, горіхи та лікарські трави.

У 2016 році обсяг органічної продукції, експортованої з України, скла близько 300 тис тонн на суму 65 млн. доларів США.

Головними країнами-імпортерами (за обсягом) української органічної продукції операторів, сертифікованих усіма органами сертифікації є: Нідерланди, Німеччина, Велика Британія, Італія, Австрія, Польща, Швейцарія, Бельгія, Чехія, Болгарія та Угорщина.

Одеська, Херсонська, Дніпропетровська та Житомирська області серед лідерів органічного виробництва (дані Органічної карти України).

 

Я і мої діти їмо органік. Але я ще й зараз не можу зрозуміти, що таке «біо».  Що там? А коли чую еко-пиво, еко-водка… У мене у свідомості спливає щось пов’язане з природою, але ж там нічого природнього немає. А ми маємо говорити правду: якщо органічне — то органічне, ділиться член Комітету ВРУ з питань аграрної політики та земельних відносин Олексій Мушак.

Читайте: Органік-тренд: цукор

Імідж країни і довіра населення

Дійсно, органічному ринку потрібен законодавчий акт, який би захищав добросовісного виробника органічної продукції від конкурентів-фальсифікаторів, містив би чітку систему санкцій з порушення законодавства у цій сфері і детально прописував би права та обов’язки виробників та органів сертифікації.




Ми живемо в країні, яка є аграрною країною. І дуже неприємно, коли заходиш в супермаркет і бачиш заманливі назви «Еко» чи інші, які не мають нічого спільного з органікою та не відповідають жодним вимогам. Людина, заходячи в магазин, і купуючи собі органічні продукти повинна бути на 100% впевненою у тому, що це якісна та безпечна продукція. Найбільше втрата для нас — то втрата довіри населення,  говорить народний депутат України, голова підкомітету з питань удосконалення структури державного управління в сфері агропромислового комплексу, інновацій та з питань базових галузей в агропромисловому комплексі Комітету ВРУ з питань аграрної політики та земельних відносин Валентин Дідич.  

Тож, які зміни очікують на органічний сектор після набрання чинності законопроектом 5448-д?

— З’являться зрозумілі правила гри. Нинішній чинний закон не працює, зокрема у точці «Органи сертифікації». А саме органи сертифікації відповідають за контроль. Подивіться, як у нас зараз працює органічний сектор. Він наче поза законом. Органи сертифікації, які створені тут, в Україні, сертифіковані за кордоном. Тобто органічну наліпку  українську – «Органічний продукт» вони не мають права ставити. Вони використовують наліпку «Європейський листочок».
Ми ж пропонуємо, щоб запрацювала система органів сертифікації саме тут. І також, аби запрацював внутрішній ринок органічної продукції. Ми хочемо, аби виробник і держава могли себе захистити. Тому що саме з держави спитають як ви завозите продукцію і говорите про те, що вона органічна, — говорить розробник законопроекту 5448-д «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції», доктор юридичних наук, професор Олена Київець.

Український державний логотип для органічної продукції

 

Офіційний європейський логотип органіки

 

Наталія Прокопчук, менеджер швейцарсько-українського проекту «Розвиток органічного ринку в Україні», FiBL

Українському закону потрібно бути ухваленим. Потрібно розробити підзаконні акти, підготувати людей, які будуть впроваджувати. При цьому не потрібно вигадувати велосипед, а чинну систему скопіювати і адаптувати під українські реалії. Можу сказати, що у новому законі на папері 95% — це те, як це працює у ЄС і 5% — це особливість України. Потрібно, аби ці 95% і 5% з’єднавшись запрацювали. Дуже складно сказати зараз, де ми знаходимось по 10-бальній шкалі. Якщо ми говоримо про органічний сектор в Україні в цілому — то я б сказала, що ми десь позначці  на 5-6 балів із 10. Адже вже нині з України експортується на 65 млн доларів продукції, говорить менеджер швейцарсько-українського проекту «Розвиток органічного ринку в Україні», FiBL Наталія Прокопчук. Я почала працювати у швейцарсько-українському проекті технічної допомоги у 2008 році. У той момент, коли ми приходили в Міністерство мені говорили: «Про яку органік ти говориш, це 21 питання». Зараз ми можемо бачити якісну зміну, а саме: Міністерство аграрної політики та продовольства України у стратегії 2015-2020 рр. вибрали органік одним із пріоритетів. Тому що видно, що це і експортно орієнтована галузь. У той же час вона дасть можливість нам зберегти наші ґрунти для наступних поколінь.

У чому сенс щорічного проходження сертифікації?

Виробник з’явиться у Реєстрі у той день, коли він уклав договір з органом сертифікації. І одразу буде під контролем. Адже той підприємець, який хоче виробляти органічні продукти повинен чітко розуміти, що це харчові продукти преміум-класу, так званий надстандарт. Саме тому до виробника і будуть екстра-заходи. Тому що він виробляє не просто звичайну харчову продукцію (у цьому випадку Держспоживслужба пришла перевірила і все), він виробляє органік, який має перевірятись регулярно. Це норма законодавства ЄС. У будь-який момент орган сертифікації може навідатись у господарство і перевірити, що відбувається. Це і безпека для органу сертифікації і безпека для виробника, підкреслює Олена Київець.

Система штрафів буде посилена?

Система штрафів буде поділена на три групи:

  • Штрафи, які будуть застосовуватись до оператора;
  • Штрафи, які будуть застосовуватись до органу сертифікації (будуть найвищі, до 80 тис. грн);
  • Штрафи, які будуть застосовуватись до виробника.

Ще один штраф — на будь-якого виробника, який вводить споживача в оману, маркуючи продукцію «органік», «біо», «еко» і т.д. Якщо при цьому вона не буде органічною — буде застосований штраф.

Думка виробника органічної продукції

— Закон, який буде стимулювати розвиток органічного ринку — це збереження родючості українських чорноземів для майбутніх поколінь. Крім того, мені здається закон допоможе споживачам розібратись, що таке органік. Що стосується виробників, то, безумовно, ніяке додаткове регулювання не сподобається — просто не хочеться додатково з цим стикатись. Однак, якщо є така ініціатива, буде прийнято закон, то природньо — будуть правила і ми будемо за ними працювати.
Але я хочу підкреслити — найважливіше — стимулювання споживання органічних продуктів та створення внутрішнього органічного ринку в Україні. Адже це надзвичайно сильно пов’язано з рівнем життя населення, а перехід на органічну продукцію — лакмусовий папірець розвитку нашої економіки у цілому.
Так, якщо ви перейдете на органічні пластівці, які до речі ми виробляємо, ціна для вашого сімейного бюджету зросте на 20 грн на місяць. Якщо ви перейдете на органічний хліб — ця сума зросте ще на 60 грн в тиждень. Якщо ви ще додасте органічне молоко та м’ясо — ця сума збільшиться у рази,говорить директор ТОВ «Фірма Діамант ЛТБ», ТМ «Козуб-продукт» з Полтави Микола Сафонов.

 

Учасники органічного ринку України

Консультаційний орган «КьюС», орган сертифікації «Органік Стандарт», інформаційний центр «Зелене досьє», Громадська спілка виробників сертифікованої органічної продукції «Органічна Україна», Федерація органічного руху України, Львівська міська громадська організація «Екотерра», ТОВ «ВІП Груп», Органік Бізнес, ТОВ «Сіб-Агро», ТОВ «НВО «Інститут органічного виробництва» та ін.

 

Яким чином виробникам розібратись з усіма тонкощами нового законопроекту, який за нашою інформацією, має вступити у силу уже до кінця 2018 року?

На сьогодні в Україні не так багато професійних юристів з цієї теми, однак є низка приватних консультаційних компаній, зокрема і міжнародних, які надають інформаційно-просвітницьку підтримку. Крім того, Міністерство аграрної політики та продовольства України разом з обласними державними адміністраціями будуть створювати відповідні консультаційні підсектори у регіонах, які будуть надавати допомогу аграріям.



Першопрохідцями щодо створення системи навчання органічній тематиці у вищих навчальних закладах є Житомирський національний агроекологічний університет, Іллінецький аграрний державний коледж, Липковатівський аграрний коледж.

NB: Органи сертифікації не мають права надавати консультаційні послуги тим, кого вони сертифікують. Якщо дійсно оператор (виробник, переробник, трейдер) відповідає зазначеним органічним вимогам — то він отримує сертифікат, якщо він не відповідає — отримує сертифікаційне рішення, в якому написано, що, на жаль, ви цих вимог не дотримались.

Потрібно також розуміти чим європейське законодавство відрізняється від українського: на думку експертів, у нас закладаються навіть суворіші вимоги, ніж є в ЄС.

До кого може звернутись виробник (переробне підприємство або трейдер), щоб пройти процедуру сертифікації органічного виробництва?

У Постанові ЄС 1235/2008 для України зазначено 17 органів сертифікації: 16 іноземних та 1 український.

Український орган сертифікації «Органік Стандарт» має міжнародну акредитацію на проведення сертифікаційних робіт та визнання Єврокомісії і Швейцарської Конфедерації

Які стимули планують ввести для виробників органіки?

— 13 ОДА (за даними Міністерства аграрної політики та продовольства України) в своїх програмах агропромислового розвитку уже мають підтримку для органічного виробництва. Десь — це відшкодування вартості сертифікації органічної продукції. Десь — стимулювання. Три із областей мають у проектах — пріоритет для органік, — говорить Наталія Прокопчук.

Також депутати сподіваються, що до другого читання та прийняття законопроекту ще є шанс внести зміни і надати виробникам органіки більше можливостей.

— Приміром, 10 років стажу — і держава буде сплачувати ЄСВ за них 10 років. Можливо, потрібно внести зміни, аби держава відшкодовувала частину ліцензії, яка буде їм видаватись. Адже чим більше стимулів держава надасть саме тим підприємцям, які будуть розпочинати власний аграрний бізнес і займатись саме органічним виробництвом, тим більше ми побачимо сплеск таких підприємств, — говорить народний депутат України, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин Вадим Івченко.

Розвиток органічного ринку — Україна і світ

Загальна площа сільгоспземель, зайнятих під органічне виробництво становить 57, 8 млн га (дані FiBL, станом на 2016 рік). Україна входить до ТОП-20 країн за площею (381 173 га).

Органічний ринок — це 89, 7 млрд доларів США (більше ніж 80 млрд євро). І цей ринок дуже стрімко росте. Так, у 2000 році ця сума становила 17, 9 млрд доларів США.

У 2016 році повідомлялось про 2,7 млн виробників органічної продукції. В Індії і надалі найбільша кількість виробників (853’200), далі йдуть Уганда (210’352) і Мексика (210’000).

Площа органічних земель збільшилась на 15% до майже 58 млн га.

Інтерес імпортерів зростає

Дуже приємно бачити якісну зміну сприйняття нашої країни міжнародною спільнотою. Україна якісно змінилась. Це і сучасне обличчя. Це правильні ринкові умови і бажання сформувати сам ринок,говорить Наталія Прокопчук. — Міжнародні покупці хочуть купувати органічну продукцію саме з України. У наших лісах збирають ягоди потім заморожують, відправляють за кордон і у країнах ЄС з них роблять йогурти чи інші продукти. Вони беруть їхнє органічне молоко, але нашу органічну чорницю. Органічна молочна продукція з України є, приміром, і у Дубаї. Вони дізнались, що в Україні є чудова органічна молочна продукція і взяли її.  

Підготувала Ірина Прохорчук