«Відстежуйте тенденції та контролюйте процес, аби його очолити» — таку пораду колегам дає Ліліана Дмітрієва, директор плодорозсадника «Брусвяна». Ми вирішили розпитати пані Ліліану про тенденції ягідного ринку, як шукати свою нішу та зайнятись рентабельним вирощуванням ягід?

 

Розкажіть детальніше про плодорозплідник «Брусвяна»? Коли  і де заснований? Що і як вирощуєте?

Розплідник «Брусвяна» ми заснували у 2005 році у с. Костовці Брусилівського району Житомирської області. Це 3,5 га (контейнерна ділянка з теплицями) і 30 га (відкриті поля). Ми вирощуємо від 1,5 до 2 млн саджанців кожного року і плануємо збільшувати виробництво до 30% щорічно. Від початку ми вибрали спеціалізацію на ягідні культури з націленістю на селекцію. Тобто ми не просто хотіли перепродавати продукцію інших фірм, а прагнули мати власне виробництво. Приміром, зараз ми маємо велику лінійку малини. І навіть прогнозуємо за цією культурою майбутнє. Також вирощуємо обліпиху та лохину. За нашим дослідженням, сорт «Фіолент» придатний не тільки для присадибного садівництва, але й цілком вигідний для промислових плантацій. Швидше за все, будемо рекомендувати цей сорт ягідникам. У майбутньому плануємо, що «Брусвяна» залишиться одним із лідерів українського ринку. Ми будемо розвивати виробництво, покращуючи якість, йти за світовими трендами і, можливо, навіть і формувати їх.



Які саме технології та інновації варто використовувати зараз у виробництві ягід?

Час йде вперед. І ми рекомендуємо виробництво посадкових культур методом In vitro, який можна поєднувати з методом In vivo. Ми ж у свою чергу, основну частину посадкового матеріалу розмножуємо саме методом In vivo.

 

Що можете сказати про асортимент та кон’юнктуру ринку?

Все надзвичайно швидко змінюється. За останні 7 років пріоритети змінились в сторону промислових плантацій. Звичайно, це передбачає інші вимоги до сортів та інші характеристики, які мають бути використані. Ну, а що стосується асортименту — то він досить широкий зараз.

 

Що саме вирощує «Брусвяна» і на чому б ви закцентували увагу ягідників сьогодні?

ТОП-культур, якими займається розплідник «Брусвяна»: ремонтантна малина, лохина (12 сортів), обліпиха, суниця (альпійська) і жимолость. Крім того, вся лінійка ягідних культур, окрім суниці садової. Нею ми не займаємось.

Що ж стосується того, на чому варто зупинитись і займатись наразі — то потрібно вибрати. Це залежить від кліматичних особливостей кожного окремого регіону. Також варто враховувати відстань до споживача та місця переробки. Аби вирішити: чим я буду займатися? Що обрати? — Потрібно прописати бізнес-план. Ми, приміром, консультуємо бізнесменів, які хочуть себе спробувати у ягідному бізнесі. Первинна консультація, як правило, допомагає визначитися: куди рухатися і в якому напрямку.



Чи є нині запит на ягоди і як би ви охарактеризували вимоги ринку?

Вимоги ринку… Я люблю таку фразу: «Для того, щоб процес був контрольований, потрібно його очолити». Відстежуйте тенденції. І хочу підкреслити, найчастіше те, що продиктовано модою цього року не є панацеєю. Варто зважати і на недобросовісну рекламу. Не хочеться називати бренди і марки… Проте досить часто говорять про тиражування певних сортів, говорять про затребуваність культури. Навколо цього проводять конференції, з’являється чимало статей в інтернеті. А насправді — це порожній звук. І якщо ви запитаєте у споживачів, які в подальшому будуть перепродувати вашу ягоду — вони просто будуть знизувати плечима, мовляв, ми не маємо поняття про цю ягоду. Не все так просто. Потрібно бути дуже обережним з модними тенденціями. І перш ніж приймати те чи інше рішення потрібно розуміти, які є ризики і які є варіанти обійти ці ризики.

 

З чого потрібно починати, якщо я, приміром, хочу почати займатись ягідним бізнесом?

Перш за все, потрібно визначитися, на якому ринку буде працювати підприємство. Мало сказати, що це буде «Свіжий ринок» чи «Ринок заморозки». Ви будете експортувати чи орієнтуватись на внутрішній ринок? Традиційне вирощування чи органічна продукція? Сумарна відповідь на ці питання розповість, що потрібно робити і як: які застосовувати технології, які засоби захисту рослин використовувати, підживлення і т.д.

Не забувайте — що потрібно дотримуватись досить великої кількості стандартів і дуже чітко розуміти, куди ви будете відправляти свою продукцію і хто готовий у вас її купити.

 

Що найперше треба зробити ягідникам-початківцям?
  • Визначитися з земельною ділянкою (це може бути як невелика ділянка для вирощування у тунелях, так і великі площі відкритого поля).
  • Визначитися щодо направлення: тунелі, органічне виробництво, традиційне виробництво ін.
  • Визначитися щодо ролі підприємця/бізнесмена у виробництві (буде самостійно займатись вирощуванням, стане, приміром, селекціонером чи буде інвестором).

На основі цих трьох пунктів і будується стратегія бізнесу.

У подальшому потрібно буде заповнити інформацію щодо вибору культури, які ринки збуту, технології.

 

Які найбажаніші ринки для українського виробника?

Дуже бажані для нас ринки Великобританії та Німеччини. Але аби потрапити на ці ринки, потрібно понести суттєві затрати. І далеко не кожен український виробник до цього готовий. Далеко не всі проходять акредитацію.

Якщо говорити про неєвропейський шлях — то це ринки Ближнього і Середнього Сходу.

І хочу підкреслити — для експорту мало відправити тільки одну машину. Потрібна системність і розуміння всіх особливостей контракту, не виключаючи сторони ризиків.

Розмовляла Ірина Прохорчук