Французький погляд на агробізнес

Ніколя Перрен, радник з сільського господарства Посольства Франції в Україні
Як підвищити ефективність українського агробізнесу французький погляд. На цю тему розмірковували представники французьких компаній, які працюють в Україні  під час конференції  «Як підвищити ефективність українського агробізнесу? Французькі рішення: інноваційні технології, селекція, фінансування» в рамках Дня Франції в Україні.

Французькі компанії в українському середовищі

Оскільки в рамках асоціації з Євросоюзом тривають реформи, спрямовані на розвиток аграрного сектору, то це створює придатне середовище для компаній. Сьогодні в Україні успішно працює багато закордонних підприємств, або ж таких, що мають іноземні інвестиції. Серед них і французькі, деякі тут вже понад 20 років. Переважно вони займаються вирощуванням насіння та переробкою молока. Крім того, французькі компанії активно постачають українцям с/г техніку, ЗЗР, добрива, обладнання для переробної галузі та інші засоби для успішного розвитку аграрного бізнесу. Варто зазначити, у Франції мало знають про Україну, але ті компанії, що вже працюють або ж приходять на український ринок, вбачають тут великий потенціал для розвитку.

На думку радника з сільського господарства Посольства Франції в Україні Ніколя Перрена, для українського аграрного сегменту важливі як інвестиції, так і досвід французьких компаній у господарюванні. За його словами, французькі підприємства інвестують в Україну на довготривалій основі, а більшу частину свої фінансових результатів, які отримують в Україні, знову реінвестують тут, аби модернізувати засоби виробництва та привести їх у відповідність до новітніх технологій.

— Для українських аграріїв не має великих проблем розпочати співробітництво з французькими компаніями, досвід і спеціалізація яких може зацікавити, адже вони налаштовані на конструктивний діалог. З ними можна познайомитися на конференціях та виставках. Також необхідну інформацію про представників французького бізнесу та контакти для співпраці можуть надати в агропромисловому секторі Бізнес Франс Україна при Посольстві Франції в Україні,  повідомив Ніколя Перрен.

Інноваційні рішення для вітчизняного АПК від гравців ринку французького походження

Спираючись на багаторічний досвід діяльності та міжнародне визнання і довіру споживачів, може запропонувати новаторські рішення для українських партнерів компанія «Суффле Груп» (Soufflet Group).

Директор інноваційного департаменту компанії Бенуа Руссо розповів, що сьогодні Soufflet Group працює на трьох континентах, а її діяльність об’єднана спільною ідеєю пропонувати продукцію «з поля до споживача». За словами пана Руссо, в Україні «Суффле Груп» займається такими видами діяльності як виробництво солоду, торгівля зерном, вирощування с\г культур. Крім того, додав він, мають елеватори, експортують в Україну насіння, ЗЗР, продають добрива, закуповують продукцію українських виробників. До слова, компанія володіє найбільшим солодовим заводом у східній Європі, який розташований у Хмельницькій області. Як наголосив директор інноваційного департаменту «Суффле Груп» Бенуа Руссо, компанія має власні бренди та технологічні рішення.

Бенуа Руссо

— Виклики над якими працюємо сьогодні це кліматичні зміни у світі, збереження якості ґрунтів, а також прозорість дій та операція з нашими партнерами. На сьогодні хочемо надати найкращі поради партнерам, фермерами, з якими працюємо для того, щоб вони досягли найкращих економічних результатів та продуктивності діяльності. Для цього розробляємо декілька інновацій. Мова йде, наприклад, про вирощування врожаю без втручання людини. В Україні маємо господарства, де проводимо тестування та випробовуємо нові технології. Там тестуються усі рішення, які є на ринку, щодо зрошення, встановлення різник датчиків та використання інструментів для прийняття рішень, щоб знати, які з цих додатків найкращі для фермерів. Наприклад, фірма протестувала метеостанцію, яка в реальному часі може передавати фермеру різні дані щодо вологості, стану та складу ґрунту та рівня опадів. Ми також встановили пастки для комах, де автоматично обраховується кількість комах, які туди потрапляють, щоб передавати дані про тиск шкідників на полі. Також тестуємо перших роботів, які використовуються для того, щоб обмежити використання ЗЗР та підвищити врожайність поля. Сьогодні не можна уникнути впровадження нових технологій у вирощуванні. Завданням для фірми Суфле є розробити рішення, при яких всі інновації можуть бути інтегровані в єдиний інтерфейс для того, щоб виробники отримували всю інформацію з одного джерела,  розповів Бенуа Руссо.

Ефективні, безпечні та економні рішення для АПК пропонує і французька фірма «Шнейдер Електрік Україна» (Schneider Electric). У компанії працює близько двохсот співробітників, які займаються як постачанням електрообладнання так і його сервісним обслуговуванням. За словами генерального директора компанії «Шнейдер Електрік Україна» Михайла Бубнова, обладнання від французького виробника використовується у різних секторах господарства та дозволяє ефективно управляти і економно використовувати електроенергію.

Михайло Бубнов, генеральний директор компанії «Шнейдер Електрік Україна»

— Якщо фермер хоче на своєму підприємстві забезпечити економію електроенергії, то фірма пропонує рішення, яке дозволяє не лише економити електрику, але й безпечно управляти нею. Мова йде про екологічну структуру ekostrach від простих датчиків температури, закінчуючи додатками для айфонів. Відповідно є окремі рішення  і для аграрного сектору, і для сектору переробки продукції, її зберігання, тобто весь цикл від вирощування зерна і закінчуючи переробкою, транспортуванням і зберіганням це забезпечує єдиний підхід ekostracht в рамках «Шнейдер Електрік». До слова, на кожному елеваторі, який є в Україні, використовується французьке обладнання, адже це надійні рішення, які використовуються в усьому світі, — розповів Михайло Бубнов.

Економлячи ресурси, а, отже, і гроші, при вирощуванні, в результаті можна отримати більші прибутки. Сучасний фермер без технології точного землеробства не зможе в подальшій перспективі втриматися в конкурентному середовищі. Саме тому багато іноземних компаній пропонують інноваційні підходи до точного землеробства. Серед них і французькі  фірми «КУН-Україна» (KUHN) та «Лімагрейн Україна» (LimagrainUkraineLLC),

Як розповів менеджер компанії «КУН-Україна» Роман Яценко, група компаній KUHN заснована 1828 році, зараз має чотири заводи у Франції і по одному в США, Бразилії та Нідерландах, де виготовляють різноманітні машини для обробітку ґрунту і посіву культур, заготівлі та пакування сіна, приготування і роздавання кормів, внесення ЗЗР, мінеральних та органічних добрив, подрібнення рослинних залишків. За його словами, використовуючи техніку та устаткування від KUHN, можна економити такі ресурси як паливо, добрива, ЗЗР, корми та інші, адже «розумна технологія» дозволяє використовувати лише стільки ресурсу, скільки потрібно для даної ситуації.

— Наприклад, добрива це велика стаття витрат для кожного господарства і їх потрібно раціонально використовувати. Проблема звичайних розкидачів міндобрив полягає в тому, що коли він забився, то механізатор може навіть не помітити цього. Натомість «розумний» розкидач, який підключений до комп’ютера, помітить, що на диск не потрапляє необхідна кількість добрив. Відповідно механізатор також буде поінформований. Всі необхідні парламенти задаються на комп’ютері, а розкидач добрив лише виконує поставлене йому завдання,  зазначив Роман Яценко.

Високоякісну насіннєву продукцію пропонує українським фермерам і французька компанія «Лімагрейн Україна» (LimagrainUkraineLLC), яка вже 10 років працює на українському ринку. Разом із насінням компанія презентує і новітню технологію точного землеробства Easy VR. Це проект вже стартував в Україні на площі близько 4 тис. га. За словами директора з маркетингу «Лімагрейн Україна» Олександра Астраханцева, елементи точного землеробства вже використовуються в Україні для того, щоб була можливість сіяти, вносити пестициди, добрива зі змінними нормами, виходячи з родючості кожної окремої ділянки на полі. Сервіс Easy VR від LimagrainUkraineLLC стосується саме змінних норм в рамках окремої земельної ділянки.

Олександр Астраханцев, директор з маркетингу «Лімагрейн Україна»

— Зазвичай аграрії дотримуються рекомендації виробника насіння для кожної зони. Наприклад, цей гібрид краще сіяти із середньою густотою 700 тис. рослин на га. Але, якщо подивимося на поле та вивчимо його детальніше, то побачимо, що є ділянки, де врожайність може бути при середній врожайності у 8 тисяч, вона може бути і 5 тисяч з га, а в іншому місці і 12 тисяч з га. Поставили собі завдання запропонувати такі рекомендації із висіву, коли б кожна ділянка поля могла дати максимальний результат. На чому це базується? По-перше, потрібно знати, на якому саме полі буде застосовуватися ця технологія. Для цього фермер показує поле менеджеру компанії, який на спеціальній платформі обводить контур поля і далі з ним працюють вже наші спеціалісти із Франції. Ми використовуємо багаторічні супутникові дані, знімки, які опрацьовуються в спеціальній програмі і на основі цього створюється карта, на якій визначаються більш і менш продуктивні ділянки. Важливо, щоб в останній рік перед тим, як фермер збираєтесь сіяти, на полі не було різних культур. Має бути висіяна тільки одна культура, бо це розмиє загальну картину і буде важко зробити коректний припис. Друге, що треба зробити, аби застосувати  технологію, мати сівалку з так званим контролем секцій, щоб була можливість під час посіву змінювати норму від більшої до меншої і навпаки. Зараз багато сівалок обладнані вже цією опцією. По-третє, потрібен ще монітор це система, яка управляє цими секціями, сівалками, в який буде завантажуватися карта, тобто припис. Одним словом, фермер скрізь однаковий та хоче знати, що застосована технологія, за яку він, можливо, заплатив додаткові гроші, працюватиме та приноситиме йому додатковий прибуток. Наше завдання як постачальника насіння та провідника цієї технології запропонувати оптимальну густоту для кожної ділянки поля. На менш врожайних рекомендується менша густота, а на врожайніших відповідно може бути більша густота посіву,  поінформував пан Астраханцев.

Директор з маркетингу «Лімагрейн Україна» також розповів, що про прибутки від цієї технології поки що говорити зарано навіть для компанії. Це проект абсолютно новий і реалізується в чотирьох країнах Європи це Франція, Румунія, Угорщина та Україна. Звичайно, компанія хоче заробляти на цьому, але це питання найближчих 2-3 років.

— Ми самі зараз шукаємо оптимальні шляхи, як запропонувати це кінцевому споживачу так, щоб і йому було цікаво і компанія хоча б вийшла на нуль, додав Олександр Астраханцев.

Фінансова підтримка агросектору від французького банку

Щороку збільшуються площі господарств, зростає їх урожайність, закуповується якісніше насіння, використовуються нові технології вирощування. Якщо говорити про динаміку, то щорічно витрати збільшуються на 15%. Відповідно зростає і потреба в додаткових фінансових ресурсах.

Українському аграрному сектору, серед інших, надає фінансову підтримку і французький банк Crédit Agricole, який вже 25 років працює в Україні. Наразі його частка на цьому ринку становить приблизно 8%. Серед клієнтів банку близько три тисячі агрокомпаній. Крім фінансових послуг, у фінустанові працює команда експертів із сільськогосподарських питань.

Директор департаменту підтримки агробізнесу «Креді Агріколь Банку» (Crédit Agricole) Наталія Порвіна наголосила, що частка агросектору в структурі банківського фінансування зростає. За її словами, агрокомпанії продемонстрували себе як надійні та ефективні позичальники навіть в умовах кризи, тому банки готові збільшувати фінансування агросектору.

Наталія Порвіна, директор департаменту підтримки агробізнесу «Креді Агріколь Банку» (Crédit Agricole)

— Якщо говорити про фінансові продукти, то разом із зростанням фінансування агробізнес, так само розвивається і ринок фінансових продуктів для с/г виробників. Раніше найбільш популярними інструментами фінансування були кредити та кредитні лінії, тобто фінансування оборотного капіталу та інвестиційних проектів. З 2010 року починається активне використанні авалірування векселів. Якщо говорити про «Креді Агріколь Банк», то ми так само тоді почали активно проводити тренінги з використання даного інструменту фінансування і побачили, що зараз він дуже популярний серед агровиробників, бо його вартість в чотири рази менша, ніж зараз стандартна ставка фінансування. З 2014 року почав активно розвиватися такий інструмент як аграрні розписки, які набирають популярності. Крім того, більше компаній приділяють увагу безпосередньо оцінюванню своїх ризиків. Єдиний напевне ризик, який не можна спрогнозувати, але його можна нівелювати це погодні ризики. А тому продукт агрострахування, коли страхується майбутній врожай, те ж був введений на ринок. Нині він набирає популярності. Банківський сектор не стоїть на місці, а постійно розвивається та пропонує ринку інноваційні продукти,  наголосила Наталія Порвіна.

Отож, французькі компанії відкриті до діалогу та готові поділися новітніми  технологіями, які активно впроваджують у власному виробництві. Для українського аграрного сегменту важливі як інвестиції, так і досвід французів у веденні бізнесу. Завдання ж для уряду покращувати інвестиційний клімат України, зокрема в АПК.

Тетяна Ковальчук

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram