На світовому ринку олійних культур відбуваються глобальні трансформації, які впливають на ціну продукції та структуру посівних площ. Головними чинниками таких змін є погодні умови, політика та приріст населення планети.
Ці теми стали ключовими під час VI Міжнародної конференції «Black Sea Oil Trade-2018», організованої «УкрАгроКонсалт» у партнерстві з американською компанією ST Equipment & Technology.
Хто стане основним гравцем на ринку олійних? Чому весь світ відчуває зниження цін на олійні культури загалом, та на олії зокрема? Якою буде структура посівних площ? Та як на ринок впливають глобальні кліматичні зміни, а також торгова війна США та Китаю? І головне — як бути українським виробникам олійних культур та олії? Про це і не тільки GrowHow.in.ua • [Як вирощувати] довідався під час конференції.

Політика і погодні умови в цьому сезоні будуть визначальними факторами формування ціни

— Основними чинниками, які впливають на ціну зараз й будуть в наступні роки — це Китай-Індія і торгові бар’єри, — про це заявив в своєму виступі Бен Бакнер, аналітик AgResource, США, аналізуючи фундаментальні фактори і тренди розвитку світового олійного сектору.


За його словами, у всьому світі зростає попит на олійні культури порівняно з зерновими кукурудзою і пшеницею: в цьому році зростання відмічене на рівні + 136%, в той час, коли попит на кукурудзу зріс на 79%, а на пшеницю тільки на 27%. Головною причиною такого зростання аналітик назвав збільшення населення планети, і відповідно, споживання. Якщо в 2010 році в світі на душу населення споживали 19 кг рослинних масел, то вже в 2018 році 24 кг.

— Щороку ми відзначаємо зростання врожайності олійних. Хоча в 2019 році ми прогнозуємо деякий спад: середня врожайність буде на рівні 2,53 т/га. Якщо говорити в розрізі культур і їх основних виробників, то ситуація наступна: в цьому році в США прогнозується зростання виробництва сої на 12%, в Канаді виробництво каноли зросте на 14%. Якщо говорити про соняшник — то тут ключовими гравцями залишаються Україна і Росія: прогнозоване зростання українського виробництва + 28%, в Росії — + 20%. Але якщо дивитися на показники 2000-х років, то щодо них виробництво падає, — пояснив Бен Бакнер.

Експерти переконані, що ринок олійних сьогодні відіграє в світі ключову роль, про що свідчить навіть те, що його використовують у політичній і торговельній боротьбі США і Китаю. Ця ситуація дуже впливає на ціни. Тому, незважаючи на зростання попиту, ціни на олійні падають. Найбільш дешевшає ціна на сою і соєву олію: наприклад, соняшникова олія з Причорноморського регіону майже на 100 $/т дорожча за соєву із США.

— Торгова війна США і Китаю буде відігравати велику роль на ринку. Сьогодні треба думати, як вийти з цієї ситуації, — про це заявив Пол МакАліфф, президент, World Commodity Analysis Corporation з США, аналізуючи ціновий вектор світового олійного ринку.


Ситуація, що склалася, може вплинути на посівні площі під олійними культурами на американському континенті, а також на ціни.

— Передбачається, що ця торгова війна триватиме, і Китай зупинить імпорт з США соєвих бобів, крім незначної кількості. Така ситуація призведе до радикального зрушення посівних площ від сої до кукурудзи і інших культур. Оскільки фермери вже прагнуть уникати впливу на їх фінансову стабільність експорту продукції з США до Китаю, — зазначив Пол МакАліфф, характеризуючи основні тренди на американському ринку.

Тенденція на зниження цін простежується на всіх ринках. Так, минулого тижня ціни були: $ 153/т кукурудзи; $ 327/т сої; $ 207/т ярої пшениці. За словами Пола МакАліффа, середня ціна на кукурудзу буде на рівні $ 98-120, в Україні також в наступному сезоні ціни будуть нижчими. На сою ціни будуть знижуватися також.

Що стосується виробництва олій, то в сезоні 2018/2019 за всіма видами прогнозується більш-менш стабільна ситуація. Наприклад, за прогнозами, світове виробництво соєвої олії зросте приблизно на 3 млн т, такий ж розвиток подій очікується і у виробництві пальмової олії. А ось виробництво соняшникової олії збільшиться не суттєво, як і ріпакової менше 1 млн т.

У цій ситуації Україна може освоїти нові ринки, але про Китай говорити ще рано, про це заявила під час дискусії Оксана Просоленко, директор регіонального представництва, Асоціація «Дунайська Соя».

— Ми зараз перебуваємо в періоді дуже складних змін на ринку, що може дати Україні дуже хороші можливості. Якщо рано говорити про експорт до Китаю, то збільшення експорту в ЄС має дуже високі шанси. Оскільки ЄС дуже багато сої купував в Латинській Америці, то зараз в умовах відкриття для них ринку Китаю, може виникнути дефіцит сої в ЄС, — зазначила Оксана Просоленко.


Україна: курс на зміну стратегії

За прогнозами FAO і USDA, в наступне десятиліття сповільниться торгівля рослинними оліями, хоча позитивна динаміка росту збережеться тільки на 18-20%, порівняно з ростом в 40% в попередньому.

Генеральний директор «УкрАгроКонсалт» Сергій Феофілов висловив прогноз, що основним двигуном глобальної економіки в цілому, і окремих ринків зокрема, в наступні 10-15 років буде загострення конкуренції, яке буде мати критично важливі особливості.

Конкуренція розвивається в усіх напрямках, і це стосується виробництва. На сьогодні в цьому ключі одним з інструментів є розширення площ. Так, зі слів С. Феофілова, у Причорноморському регіоні до 2025 року і далі площі під олійними культурами будуть збільшуватися: в Україні на 0,4-1,1 млн га, Росії на 3-9 млн га. У той же час в Бразилії посівні площі до 2015 року можуть зрости на 55%.

— У наступні 10 років буде відбувається глобальна трансформація ринків, і ті ринки, які зараз є цільовими для української олії, зміняться, — зазначив Сергій Феофілов.

Якщо проектувати всі ці тенденції на олійний сектор України, то з точки зору забезпеченості сировиною все виглядає непогано: в цьому році урожай соняшнику обіцяє бути хорошим. Так, валовий збір олійних в 2018 році прогнозується на рівні 21,7 млн ​​т, в розрізі культур це: соняшник 15 млн т, соя 4 млн т, ріпак 2,7 млн ​​т. У майбутньому виробництво сировини всіх олійних культур буде розширяться, завдяки більшій прибутковості олійних культур в порівнянні з іншими культурами. Але зниження рентабельності неминуче.

— Наші прогнози щодо зниження рентабельності виробництва олійних культур, які ми робили на 2017 рік, збулися. В даний час робити прогнози складно, оскільки на ринок в цьому сезоні сильно впливають політичні чинники. В даний час ціни на рослинні олії падають, і ціна на соняшникову найнижча за останні 10 років, — підкреслив Сергій Феофілов.

За прогнозами «УкрАгроКонсалт», саме в поточному сезоні, зростання обсягів експорту відстане від валютних надходжень, тобто прибутковість олійного сектора покаже ще більш впевнену тенденцію до зниження. Що потрібно робити?

— Зараз час змінювати стратегію розвитку олійного сектора України. Незмінність її в наступні 10-15 може привести до дуже поганих наслідків. За нашими оцінками, вже зараз така стратегія призводить до зниження конкурентоспроможності української на світовому ринку. І вже олійний комплекс України звертається за допомогою держави, для того щоб змінити свою конкурентоспроможність (так званий «соєвий» закон). Ми припускаємо, що роль державної підтримки буде зростати, але наскільки стабільною вона буде?, — зазначив Сергій Феофілов.


За його словами, українським виробникам слід розглянути два сценарії розвитку: залишити ситуацію без змін, або модифікувати поточні стратегії олійно-жирового комплексу. Щодо останнього, варто позиціонувати українську соняшникову олію як

В рамках зміни стратегії олійного комплексу варто в першу чергу змінити ставлення до соняшникової олії і позиціонування її як продукт преміум-класу.

— Подивіться на оливкову олію: інвестиції на формування її бренду зараз окуповуються найвищою ціною на ринку: в цьому сезоні оливкова олія в 3-5 разів дорожча, ніж інші, — підкреслив Сергій Феофілов.

Безсумнівно, формуючи нову стратегію розвитку ринку, треба особливо ретельно придивлятися до світових тенденцій. Це стосується також і планування структури посівів олійних культур.

Підготувала Тетяна Тимошенко

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram